Mexico

(Tuesday 1 March 2011) by Luiersinjebackpack
We denken nog veel aan Nieuw-Zeeland en we beseffen dat we bijzonder bewaard zijn. Wat een wonder! Mogelijk zijn er 200 doden gevallen door de beving. Wij begrijpen Gods bedoeling vaak niet maar we bidden om Zijn hulp en nabijheid hier en daar. Overal ter wereld waar men Zijn hulp nodig heeft.

Baja California, Mexico
Tentje in een baai

Veel mensen hebben een mening over het land Mexico. Het zou er vreselijk onveilig zijn en de Mexicanen onvriendelijk en opdringerig. Nu zijn we hier een week en we kunnen niet anders zeggen dat het er vreselijk veilig is en de Mexicanen zijn ontzettend aardig. Nu is Mexico een groot land en reizen wij maar in een klein gedeelte van Mexico rond maar dat doet er even niet toe. Mexico en Mexicanen zijn ontzettend leuk en alle verhalen omtrent drugsoorlogen en opdringerig gedoe is mediaoverdreven en gaat aan de gemiddelde toerist voorbij.

Na een kort en goed vluchtje stonden we maandagmiddag plotseling in Mexico. Tot vorige week zaterdagavond (toen we de tickets kochten) wisten we eigenlijk niet dat we dit land zouden gaan bereizen. We wilde wel maar hadden verder nog geen enkel plan.

Na veel geregel,geklets en onderhandelen bleek dat het huren van een 4x4 (4 wiel aangedreven) Jeep de goedkoopste en beste optie voor ons was.
We propte de Jeep vol met onze spullen en reden bij avondlicht richting San Jose Del Cabo. We zochten een simpel hotelletje uit en aten in een plaatselijk Mexicaans restaurant.
De volgende dag wilde we maar gelijk goed gebruik gaan maken van onze Jeep en reden een 80km lange zandweg langs de kust. We hobbelde er rustig op los toen we plotseling een groep walvissen ontdekte in zee. Vlakbij ons. Zonder verder na te denken scheurde we met onze Jeep het strand op om “onze vrienden” van nog dichterbij te bewonderen. We hadden even niet bedacht dat onze 4x4 niet voorbereid was op een halve meter strandzand. Gevolg: Vast op het strand, voorlopig niemand te bekennen en een lekker heet zonnetje. Maar... terwijl de walvissen in het water lagen te spelen stopte er plotseling een oude Jeep met een lokale Mexicaan. Met een pilsje in zijn hand stapte die uit. Na 5 minuten scheuren en slippen waren we los.
We reden door en stopte bij een grote baai voor een korte fotostop. Op het strand stond een grote camper met een gezin die ons direct benaderde. Ze kwamen uit Canada, leefde met hun twee kinderen al maanden in de baai en nodigde ons uit om de nacht bij hun te kamperen. Dat sprak ons wel aan, vriendelijke luitjes die op het strand leven met hun kinderen. Bij een bootje verderop kochten we onze eigen vis die we vervolgens klaarmaakte op een houtvuur bij de tent. We hadden een supergezellig samenzijn.
De volgende ochtend reden we via La Paz door naar het noorden. In het noordelijk gelegen Laguna Ojo de Liebre (zegt jullie waarschijnlijk niet veel maar goed...) wilde we graag walvissen spotten op zee. Baja California is de enige plek ter wereld waar je met een sloep of kano bij walvissen kan komen (andere landen hebben afstandregels etc). In de Laguna Ojo de Liebre zwemmen alleen grijze walvissen ( +- max. 20 meter) die erg vriendelijk zijn voor mensen.
We maakte ondertussen flink gebruik van onze 4x4 en probeerde zoveel mogelijk zogenoemde “dessert-roads”. Het zand en stof vloog zo hoog op dat het leek alsof het zand regende als we door de geulen scheurde. Heerlijk door de bergen en langs afgelegen dorpen. We zagen extreem mooie vogels en prachtige vergezichten.
De tocht bracht ons uiteindelijk in Loreto waar we een vriendelijk Amerikaanse vrouw, Carla, ontmoette. Ze was dolverliefd op walvissen en was (ook) onderweg naar Ojo de Liebre. Ze maakte ons nog enthousiaster dan we al waren en samen reisde we door naar het noorden. Wij in ons Jeepje. Volgepakt. Zij met openbaar vervoer. Ze paste niet meer in onze Jeep en wilde dat overigens ook niet.
Na een mooie Jeeptocht langs de kust bij Santa Rosalia kwamen elkaar weer tegen in Guerrero Negro. Guerrero Negro is een stadje aan Laguna Ojo de Liebre. Zaterdagochtend was onze eerste zogenoemde “whale-watch”. Dik aangekleed klommen we aan boord van onze plastic sloep en voeren met een Mexicaanse kapitein richting de uitmonding van de Laguna. Hoe verder we op de Laguna kwamen hoe meer walvissen we zagen. Moederwalvissen met baby’s. Op een gegeven moment waren ze niet meer te tellen. Midden op de Laguna dobberde we rond totdat walvissen ons op een afstand van minder dan een meter naderde. Alleen al het enorme ademhalen van een walvis (hij blaast zijn adem met volle kracht naar buiten wat een spray veroorzaakt) maakt je klein. Het duurde niet lang of we waren omsingeld door zoogdieren die groter waren als onze boot. Een walvis zwom onder de boot door en kon niet voorkomen dat hij ons bootje raakte. Een harde bons en wat gewiebel was het gevolg. Prachtig, al schrokken we aardig! Dankzij deze bijzonder geweldige ervaring besloten we nog maar 2 nachtjes te blijven voor nog een whale-watch na het weekend.
We hebben inmiddels zondag gevierd. De kerk die we wilde bezoeken bleek helaas gesloten en maakte we maar weer dankbaar gebruik van een dienst online beluisteren.

Vanochtend vroeg werden we weer opgehaald samen met Carla om opnieuw op “whalewatch” te gaan. Carla kende nog wat mensen in het dorp die ons mee wilde nemen naar een andere plek. Een Lagoon met nog meer walvissen en waar de weersomstandigheden iets rustiger waren. Laten we nu vandaag toch met een heerlijk zonnetje het water opgaan om te genieten van de kalmte en de vele walvissen. Bij aankomst zagen we ze al overal. De ene sprong en de ander lag rustig wat rond te dobberen. We kwamen ogen te kort. De walvissen zwommen onder en langs de boot. Moeders met baby’s tot op enkele centimers. Het was echt top!

Nu staan we op het punt om weer af te zakken naar het zuiden en vannacht in een baai te gaan kamperen...

We willen jullie nog bedanken voor de reacties,smsjes en emailtjes!
Ontvang vanuit Mexico een warme groet,
M&L&H

• Wow! by Arjan&Japke
  • GENIET NOG MAAR ...............even!!! by MOEPS
  • crocs en vlechtjes, pfoei... by Marieke
  • Groot! by Han en Puck
  • Lieverds by Ydo & Cesare
  • 'tbegint op te schieten by MOEPS
  • Mechiko by de Schupjes
  • goede reis by Agborebootjes
  • AFTELLEN !!!!! by Marieke
  • bloemkool met sausijsjes! by mama-loesje