Konijn eten, dolfijnen langs de tent en nog veel meer...

(Saturday 8 January 2011) by Luiersinjebackpack

We hebben een aardig bijzondere week achter de rug. Ver in de bush gekampeerd met familie Bertram, vers geschoten konijn gegeten, zeevissen en ze daarna opeten, met quads de bergen in, wild jagen en spotten en ga zo maar door...
Als klap op de vuurpijl (zeker voor Lydia) zwommen er gisterenavond +- 40 dolfijnen voor de tent langs. Tsja, waar moeten we nu weer beginnen?!

De week begon ver in de bush, in de buurt van Cape Palliser. Heerlijk een volle week kamperen.
In Carterton werd maandagochtend de bagage gepakt. Alles werd ingeladen; Kayaks, motorquads, plastic toilet, watertanken,tenten,kookgerei,eieren, volleyballnet,jachtgeweren,zeevishengels etc. Alles werd bovenop een oude Jeep gebonden en we vertrokken richting de zuidoostkust van het Noordereiland. Gelukkig houd familie Bertram ook van het “echte” kamperen en belandde we zeker 10 kilometer van de doorgaande route, midden in de bush. En dan ook echt middenin de natuur! Geen elektriciteit, geen stromend water, geen toilet. Kortom, heerlijk aangewezen op de natuur...

Maandagavond zijn we wezen zeevissen en aten daarna de gevangen vis op(dat is nou eenmaal toegestaan in Nieuw-Zeeland). Die avond zagen we onze mooiste zonsondergang ooit. De foto’s liegen er niet om.

Hengeltje uitwerpen

Maarten is daarna (lees: nachts) nog wezen jagen op konijnen en hazen. Hij begint het al aardig door te krijgen.
Dinsdagochtend hebben we alle motorquads opgeladen (in totaal 4 quads). Met de auto’s zijn we tot aan Cape Palliser (een vuurtoren aan de kust) gereden. De weg hield hier op en een stalen hek gaf aan dat de weg hier ook echt op hield. Maar niet voor zoons Bertram met sleutel, hun oude Jeep en hun quads. Wij op de quads en Hennelien met Jeremy in de oude Jeep. We hebben lange tijd door afgelegen natuur gescheurd en gelunched langs het strand in een oude hut. Hennelien vond het geweldig in de Jeep. Na 2 minuten sliep ze al vanwege het enorme gehobbel...
Op de terugweg nog even gezwommen in en onder een grote waterval.
Het was een zonnige dag en waren daarom ook flink verbrand bij terugkomst in ‘’het kamp’’.

Woensdag begon de dag behoorlijk bewolkt waardoor we pas laat op gang kwamen. Uiteindelijk besloten we naar de Pinnacles te gaan. Uitgesleten rotsformaties op ongeveer een uur klimmen en lopen vanaf de weg. Hennelien in de buikdrager en bikkelen maar. Uiteindelijk bij de pinnacles zelf genoten van het mooie uitzicht, een appeltje gegeten, luier verschoond en weer naar beneden gehobbeld.
Na het avondeten, het was inmiddels donker, was het weer tijd voor een vuur. We zaten rustig te kletsen toen we verrast werden met een vers geschoten konijn, geschoten door vader Bertram. Hoe het allemaal precies ging kunnen we ons niet meer herinneren maar binnen 10 minuten lag er vers geslacht konijn op de BBQ. Jeremy maakte het voor ons klaar en bleek een ware expert. Konijn. Fan-tas-tisch!

Om donderdagochtend op tijd voor de ferry naar het Zuidereiland te zijn (we moesten immers nog 2.5uur rijden naar Wellington) moesten we rond 6 uur vertrekken. Gehele familie Bertram was speciaal vroeg opgestaan om ons uit te zwaaien. Ondanks dat we zin hadden in het Zuidereiland hadden we flink moeite met afscheid nemen... kun je vast wel begrijpen.

We vetrokken met een heerlijk ochtendzonnetje op het Noordereiland maar hoe dichter we bij de ferry kwamen hoe bewolkter het werd. Op de ferry zelf werd het niet veel beter en het zicht was niet echt ver. Toen we eenmaal de baaien van het Zuidereiland invoeren regende het zelfs. Ondanks de regen genoten we van de o-zo-mooie Marlborough Sounds. Onze aankomst in Picton was het helaas nog niet veel beter. We hadden het plan om vanaf Picton dezelfde dag nog met een klein bootje naar een vergelegen eiland in de Marlborough Sounds te varen. Door de vele regen was dit echter donderdag niet zo’n goed idee. Wat is het dan toch fantastisch als je niet vast zit aan een vast programma waardoor we uiteindelijk in een zeer gezellig backpackers-hostel belandde in Picton (de weersvooruitzichten voor vrijdag waren stukker beter). Dan maar de volgende dag met dat bootje naar die afgelegen baai. Vrijdagochtend bleken de weersvoorspellingen behoorlijk te kloppen en was het een stralende dag. En wat waren al die sounds (baaien) toch schitterend. We hebben extreem genoten.
In de backpacker hadden we alle onze bagage gepakt voor het kamperen in de sounds (tent,slaapmatten,kookstelletje,buggy etc.)
Een watertaxi bracht ons uiteindelijk naar de afgelegen baai.
De week begon in de bush maar nu voelde het ook alsof we behoorlijk afgelegen zaten. Ook hier was geen elektriciteit en geen wegen. Alleen bereikbaar met boot.
Terwijl Maarten de tent opzette en op Hennelien paste stapte Lyd in een kayak en voer de baai af.
Na een goede pastamaaltijd zaten we bij ons kampeerplekje nog wat te kletsen toen iets bijzonders gebeurde. Lyd ontdekte zowaar dolfijnen(!). Nu zijn dolfijnen zelf niet zo super bijzonder maar als er 40 bijna langs je tent zwemmen behoort dat wel degelijk tot de bijzondere categorie. Ongelofelijk! Ze sprongen in en uit het water alsof er niets aan de hand was op een afstand van nog geen 10 meter. Om stil van te worden... We hebben het helaas alleen op videocamera vastgelegd dus dat houden jullie nog tegoed.

Dolfijnen zijn net voorbij

Na flink wat nagenieten vielen we uiteindelijk als een blok in slaap.
De watertaxi pikte onze bagage bij onze kampeerplek op maar we zijn zelf vroeg vetrokken om naar Ship Cove te lopen. Ongeveer 2 uur klimmen en klauteren met Hennelien weer in de buikdrager. Ship Cove is de plaats waar Captain Cook het Zuidereiland ontdekte. Ergens in 1770.

Momenteel zijn we in Reefton. Een heel klein dorp ergens in de buurt van de Westkust. Nadat we vandaag rond 13:00 uur weer in Picton gedropt zijn hebben we ongeveer 6 uur gereden om hier te komen. We gaan heerlijk genieten van het weekend en de zondag morgen. Een klein beetje rust kunnen we wel weer gebruiken.

We zijn erg blij dat alles zo goed verloopt hier. We denken aan jullie allemaal en wensen iedereen een goed en fijn weekend!